Najprej razjasnimo, kaj spletna domena sploh je. Gre za spletni naslov, na katerega postavimo spletno stran, v redkih primerih pa domeno uporabljamo zgolj za e-poštne predale (primer: janez.novak@mojadomena.si). Domene lahko razvrstimo v različne skupine:
- nacionalne,
- generične,
- tematske.
Kot posebno vrsto lahko omenimo še tako imenovane premium domene, o katerih boste več izvedeli kasneje. Najprej pa si poglejmo osnovne tri vrste in zapišimo še, v katerih primerih se je smiselno odločiti za posamezen tip domene.
Nacionalne domene
Te so vezane na posamezne države, teritorije oziroma geografska območja. Posebnost nacionalnih domen je, da so sestavljene le iz dveh črk. Slovenijo predstavlja domena .SI, s katero v okviru organizacije Arnes upravlja Register.si.
Naštejmo še nekaj drugih nacionalnih domen, da bo povsem jasno, za katere končnice gre. Nemčijo zastopa .DE, Italijo .IT, Hrvaško .HR, Avstrijo .AT, Evropsko unijo .EU, Japonsko .JP in Kitajsko .CN. Bi znali sami dodati še pet primerov?
Nacionalno domeno je smiselno registrirati v primeru, ko s spletno stranjo ciljamo na občinstvo izbranega geografskega področja. Torej, če na primer želimo doseči prebivalce Nemčije, registriramo domeno .DE. Odlično alternativo predstavlja domena .EU, saj je Nemčija znotraj Evropske unije. Bi bila primerna tudi domena .AT? Ne, vsekakor ne. To uporabimo le, ko ciljamo na prebivalce Avstrije.
Generične domene
Generičnih domen je mnogo manj kot nacionalnih in tematskih. Je pa med njimi daleč najbolj priljubljena in največkrat registrirana domena. Ali veste, katero imamo v mislih? Pravilen odgovor je: .COM. Teh je po podatkih Verisign registriranih že skoraj 130 milijonov, medtem ko je na drugo mesto uvrščena kitajska .CN z nekaj več kot 20 milijoni registriranih domen.
Med generične (uporablja se tudi izraz »splošne domene«) poleg .COM sodijo še .NET, .ORG, .INFO, .BIZ, .NAME, .PRO in nekaj drugih. Naj na tem mestu omenimo še nekaj posebnih »sponzoriranih« generičnih domen z omejitvami pri registraciji: .EDU, .GOV, .INT, .MIL.
Kdaj je smiselno registrirati generično domeno in za katero se odločiti? Zagotovo se je zanjo najbolj smiselno odločiti takrat, ko postavljate spletno stran v angleškem jeziku. Na ta način običajno ciljate globalno, saj si na stran želite privabiti čim več ljudi z vseh koncev sveta. Daleč najboljšo izbiro predstavlja domena .COM, toda dejstvo je, da je registracija omenjene končnice zelo težavna, saj so praktično vsa najboljša imena že zdavnaj registrirana.
Tematske domene
Te so se pojavile mnogo kasneje kot nacionalne in generične. Pojavljati so se pričele proti koncu leta 2013, danes pa jih obstaja že več kot 1200. Gre za domene, katerih končnice obiskovalcem že same po sebi dajejo vedeti, kaj lahko pričakujejo na spletni strani.
Največkrat registrirane tematske domene so .TOP, .XYZ, .LOAN, .CLUB in .WIN. Mnoge druge se še niso povsem uveljavile, saj ljudje nanje še niso povsem navajeni. Vsekakor pa obstajajo nekatere izjemno zanimivo, na primer .GURU, .NINJA, .RECIPES, .SHOP, .LIFE, .CLICK, .BLOG, .REVIEW, .NEWS, .AGENCY in številne druge.
Kdaj se odločiti za tematsko domeno? Izpostavili bi lahko dva primera. Najprej takrat, ko je želena domenska končnica (na primer .COM ali .NET) že zasedena, nikakor pa se ne želite odpovedati izbranemu domenskemu imenu. Prav tako se za tematsko domena velja odločiti takrat, ko želite biti nekaj posebnega, ko želite izstopati.
Premium domene
To so tiste domene, ki imajo odlično domensko ime, kar njihovo ceno povzpne v višave. Lahko so že registrirane, lahko pa so še vedno proste. Oglejmo si nekaj primerov prostih premium domen in njihove cene:
- love.dance – 2.001,33 €
- best.press – 4.002,51 €
- special.one – 6.503,98 €
- unique.design – 2.601,69 €
- marketing.xyz – 3.252,07 €
- cute.pet – 8.408,31 €
Najbrž se velika večina bralcev strinja z nami, da na premium domene lahko enostavno pozabimo. Njihove cene so zares visoke, ponavadi pa tudi podaljšanje ne stane nič manj. V nekaterih primerih celo več.